tisdag 28 januari 2014

Hur fixar man barnens födelsedagar?

När man går i Väggen försvinner alla krafter och det finns många saker man inte orkar med. Festerna som hör Påsk, Midsommar, Nyår och diverse annat till blir oöverstigliga  hinder och känns som att bestiga Mount Everest.

Dessa fester kan man dock avstå och skicka iväg resten av familjen på medan man ger sig själv en sportslig chans och stannar hemma i lugnet.  
Min egen födelsedag är absolut ett Icke-Måste, finns säkert de som tycker att man borde ha kalas osv, men för Mig har det prioriterats bort. Men mina barns födelsedagar är nästan ett "Måste Måste", men Hur fixar man det när orken tryter?
Eftersom vi precis har firat vår 8-åring och detta är födelsedag nr 4 av vikt (jag har 2 barn) sedan Kraschen har jag några tips att komma med.

För det första – paketinköpen. Detta fantastiska Internet – vilken tur att man kraschar nu och inte på 70-talet. I och för sig var nog inte problematiken med stress i 70-talets samhälle lika stora. Idag upplyser media var och varannan dag om hur de stressrelaterade sjukdomarna ökar och hur detta drabbar allt flera. Men nu 2014 är internet en räddning. Inhandlar nästan alla presenter där så jag slipper trängas och bli yr av de stora shoppingcentra som finns i städerna. Att hitta just den där Stora Nallen hon önskar sig är en oerhörd lättnad och jag kände att detta kommer nog bli bra!

 
Eftersom jag nu dessutom har en knäpp axel så kan man även fuska lite med inslagningen. Pappan skulle fått hålla på i många timmar annars, men han behövs ju till så mycket annat så här får man hitta knep. Några paket vid uppvaktningen på sängen där vi inte ens fick sjunga för henne. En bestämd dam och kvällen innan föreslog jag en cool liten Rap, men icke - ett litet Grattis med Hurrarop var allt.  Inom några minuter märktes hur 8-åringens mungipor gick neråt – Va, är detta allt??!!
Då kom den överraskningen ett STORT paket på bordet utanför och som ni ser - inget perfekt här inte...,men jag lovar - 8-åringen märkte inte ens att det såg lite "annorlunda" ut.
 
När hon öppnade paketet var översta lagret fullt med snygga kläder, som hon önskat sig.  Under en handduk fanns den – Nallen! Glädjen blev total och jag kände att vi trots allt lyckats himla bra med detta! Tips till alla föräldrar är att gör era inköp i januari och juni/juli. Ber om ursäkt att jag inte tidigare offentliggjort denna idé. Tänk efter - När är det mest Reor? Japp, efter Jul och efter Midsommar - Galant. Man handlar massor för en liten peng och när man är 8 är det fortfarande ganska viktigt med Många presenter. Sen om man ska fylla ut antalet tar man också med allt som de ändå ska ha, trosor, nattlinnen osv - man får ju vara lite smart. Undrar om jag kan få Nobelpriset för denna upptäckt?!

Att fira själva födelsedagen innebär mer än bara presenter, det ska bl a vara Tårta och god mat. När hon själv fick välja tårta i Frysdisken(!!) passade ingen lilla söta fröken utan det blev Blåbärspaj med vaniljsås. Det funkar alldeles utmärkt att sätta ljus i en Blåbärspaj och har HON valt så är Hon nöjd.
Till Lunch valde hon Hämtamat – jippi! Och till kvällsmat ville hon ha Pannkakor med Nutella, som hon aldrig fått innan, Lyckan var total. Nöjd 8-åring ger värme i hjärtat!

Barnkalas då….detta MÅSTE som är så jobbigt för mig men så viktigt för henne. Att ha det här hemma och vara Lektant med allt vad det innebär är inget jag vill och kan utsätta mig för så det gäller att hitta andra lösningar. Att gå ihop med någon annan som också fyller år och hyra in sig någonstans där både fika och lek finns är ett fantastiskt bra alternativ. Under ett par intensiva timmar har man då ansvaret att ha koll på att alla barn trivs och ingen blir ledsen och utanför, men man slipper alla förberedelser och att vara den som ansvarar för lek och tävlingar. Om man, som vi nu var, är 4 vuxna gäller det att inta den något mera lugna attityden.  Man behöver inte vara den som hela tiden är först ut med saftkanna och annat som ska fixas. Efteråt är man visserligen helt slut ändå, men det finns ingen städning och inget efterarbete att utföra så en tupplur är fullt möjlig. Jag vet att detta kostar pengar och det är inte alla som har den möjligheten. I min lilla värld har det blivit så att mitt eget Nöjeskonto är långt ifrån vad det borde vara så här mitt i livet så om jag liksom tar från det jag borde göra till det hon kan göra så blir det faktiskt riktigt bra.

Släktkalasen tillhör ju också de där utmaningarna…I vår släkt har det kört ihop sig så i januari och februari med födelsedagar så även här är läge för Gemensamma kalas. Lägger man upp det på rätt sätt för en 8-åring så blir hon t o m glad över att liksom dra ut på sitt firande och vips har hon TRE dagar som hon firas. Kompiskalaset, Födelsedagen med familjen och Släktkalaset – vem vill inte ha så många dagar egentligen? Det gäller att få till en positiv knorr på hela grejen annars riskerar man att sitta här med dåligt samvete för allt man inte orkar istället för att ge sig själv en klapp på axeln för att man faktiskt fixar detta på ett mycket bra sätt.

Alla dessa MÅSTEN som så ofta infinner sig i livet är till för att skärskådas och klura ut vilka som är verkliga måsten. Därför har jag infört ett helt nytt begrepp i vår lilla familj och det är ett ”Måste Måste” – vilket alltså betyder att just detta Måste är inte något som går att välja bort, till skillnad från vanliga Måsten, som ofta kan göras om till ett val och kanske t o m ibland helt tas bort. Ni skulle bara sett mig i Juletid - Oj, vad många "Måsten" som helt sonika togs bort. Och ändå är hela familjen mycket nöjd med den Jul vi hade!

Kan här tillägga ett annat nytt uttryck "Nu Nu". Vissa saker ska ske NU, men om man funderar så behöver det inte alltid medföra stresspåslag. Ett "Nu Nu" däremot är ett av de få undantag då det inte finns möjlighet att ens fundera över hur mycket Nu det egentligen är "Nu Nu" är icke till för annat än omedelbar handling.

Tänk att denna tid som Utbränd kan leda till att jag lyckas ta bort onödiga måsten i livet och mer kan satsa på att ta vara på det som ger energi. Ja, ja de där ”Måste Måsten” finns ju kvar, men när jag skärskådat dem och vet vad som gäller finns också styrkan att genomföra dem! Och ibland dyker ett "Nu Nu" upp och då vet jag att det liksom bara är att skrida till verket!

Tycker nog ändå att jag är värd den fina Tulpanbuketten
Jag är en Bra mamma och jag gör det jag kan för mina barn. Att ge och få kärleken från dem är så viktigt och ibland får man pressa sig lite extra, men vet ni vad?  De är värda det och jag är gärna extra trött dagen efter en födelsedag bara för att känna den där känslan att HON blev så Glad och Nöjd. Jag kan välja att ha en massa skuldkänslor för allt det jag inte gör, baka bullar, tusen aktiviteter, hemlagat till varje mål osv eller så kan jag välja att vara stolt över det jag gör och det jag ger. Eftersom jag inte vill lägga ut bilder på mina barn här väljer jag istället ett citat av en mycket klok människa
Och jag  vill tro att Astrid Lindgren har rätt, mina barn får massor av kärlek och jag finns där för dem i alla lägen - det är den mor jag kan och vill vara och det duger så bra. Skriver detta eftersom jag stöter på många som mitt i allt skuldbelägger sig själva för allt det de inte fixar - ge er en klapp på axeln istället för det ni gör! Och kärleken med tillhörande kramar är så fantastisk så den kostar inget och den returneras nästan jämt.

Ta nu hand om er där ute i verkligheten och fundera över ”Måsten” vs ”Måste Måsten” och kanske också "Nu" vs "Nu Nu".

Kram Lotta

 

 

2 kommentarer:

  1. Så klok du är! En f.d vidbränd mamma bockar å tackar för tipsen jag självklart ser som Nobelprisvärda i tre kategorier minst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!
      Vad bra att någon kan ha lite nytta av mina funderingar!
      Försökte svara via mobilen igår, men det gick ju inte...tekniken vet du!
      Kram Lotta

      Radera